Przejdź do głównej zawartości

Tęczowa krywulka

Ostatnio zafascynował mnie temat krywulek, zaczęłam wczytywać się, oglądać, inspirować i musiałam chociaż namiastkę tego zrobić. Wcześniej już powstawały u mnie kolorowe taśmy tzw. gerdany, ale nie wiedziałam skąd one do nas przywędrowały :)

A co to jest w ogóle ta krywulka? 

Krywulka jest to naszyjnik spleciony ze szklanych paciorków, w wielobarwną taśmę i kolorowym wzorze. 
Krywulka ma też swoje inne nazwy, takie jak, łuczka, łanka, drobynka, hołoczka, sylianka, gerdana, krywulta.

Dawniej zamiast nici używano końskiego włosia, a koraliki szklane pochodziły z Wenecji dopiero później z Czech. 

Te wielobarwne naszyjniki przywędrowały na Karpaty (bo tam się rozpowszechniły) z terenów Półwyspu Bałkańskiego i Rumunii (Mołdawii i Siedmiogrodu). A w Karpatach występują w Huculi, Bojkowie i Łemkowie. 

Moja mini krywulka.

tęczowy naszyjnik


Do tej pory powstały u mnie kołnierzyki jednokolorowe : biała kolia i czarna kolia.

kołnierzyk białyCzarny kołnierzyk krywulka

Nie było łatwo dobrać odpowiednie barwy, tak by jeden kolor przenikał w drugi, tak jak w tęczy. Po kilku próbach ( oj prucia było dużo) udało się je dopasować. A dalej to już poszło :) Możliwe, że to przez LGBT natchnęło mnie na tęczową kolorystykę, tak dużo się o tym teraz rozmawia. 

Kolorowa krywulka

Zapięcie mojego pomysłu. 

Kolorowy naszyjnik
Oj długo na zapięciem myślałam!
Chciałam, by każdemu rozmiar pasował, takie uniwersalne i nie wyobrażałam sobie, psuć krywulki metalowym wykończeniem. Tak powstało zapięcie koralikowe zapinane na 4 rozmiary, coś w stylu dołączanego łańcuszka przedłużającego do bransoletek :) Teraz każda kobietka sama może ustalić, czy chce kolie wysoko pod szyją czy luźno na dekoldzie. 

Nosiłabyś? 

Kołnierzyk kolorowy

Lubisz kolorową biżuterię?
Posiadasz w swojej szkatułce krywulkę? :)

Daj znać, bo jestem ciekawa :) 

I do usłyszenia niebawem :)

-----------------------------------------------------------------------------------------
Wszelkie informacje wyczytałam i wykorzystałam z https://pl.wikipedia.org/wiki/Krywulka

Komentarze

  1. Śliczna krywulka, bardzo energetyczna na lato. Chociaż przyznam, że osobiście bardziej mi się podobają te jednokolorowe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz! Tak myślałam, że Tobie spodobają się jednokolorowe :D
      Ja - zależy od dnia, czasami uwielbiam czarną a jak świeci słońce sięgam po kolorową :D

      Usuń
  2. Nie miałam pojęcia, że to się nazywa krywulka - człowiek się wciąż i wszędzie uczy. Piękny drobiazg :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Mało kto zna oryginalne nazwy, ale "producent" powinien :D

      Usuń
  3. Nosiłabym, bo jest piękna. Podziwiam talent i wykonanie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna no i świetnie jej w tych kolorkach:) Sama zbieram się do takiej kolorowej krywulki, bo jak n razie na koncie mam tylko jedną w zieleniach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam w planach jeszcze inne ale ciągle doba za krótka!

      Usuń
  5. Piękna. Kiedyś robiłam Córce na studniówkę - nie wiedziałam że robiłam krywulkę :)
    Bardzo podoba mi się ta nazwa i Twoje krywulki też, wszystkie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jedna z najprostszych, ale w nich najbardziej można się wykazać wzorem :)

      Usuń
  6. Podziwiam Cię za cierpliwość i wyobraźnię. Pamiętam podobne cacka firmy Jablonex, teraz to rzadkość, a szkoda...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sztuczna biżuteria za czasów PRL-u, pamiętam ją, ale tej firmy już chyba nie ma ...

      Usuń
  7. Mam coś takiego, ale nawet nie widziałam, że to się tak nazywa :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiedziałam, że to "krywulka" się nazywa. Śliczne :) Coś podobnego przywiózł mi tata z Wenecji całe wieki temu. Teraz się dowiedziałam, że miałam krywulkę:)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widzisz! Tak często się zdarza, że coś mamy i to od wieków w naszych szkatułach :D

      Usuń
  9. Naprawdę same nie wiemy co mamy :) Zapraszam Cię na ciąg dalszy relacji ze Szczawnicy, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie :)
      Mam kawkę, relaks i idziemy poczytać o tym pięknym miasteczku :)

      Usuń
  10. No to ja też robię kawkę, będzie smaczniejsza :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za odwiedziny :)

Najciekawsze ...

Drobne kwiatki

Kolejny sznur koralikowy tym razem na 15 koralików w rzędzie. Długość jego to 51 cm. Wzór dostępny u Lidii :) A w międzyczasie powstała jeszcze bransoletka - świderek :)

....

Praca wre ...

Kwiatuszki

Ładną mamy jesień ale i tak chciałam przywołać trochę lata :) I z tą myślą powstała bransoletka pleciona z kwiatków. Użyłam tutaj koralików TT w kolorze błękitu, bieli i srebra. Oczka kwiatków to perełki swarovskiego. Na końcu jako charms także swarovski. Wzór na kwiatki znajduję się TUTAJ